fredag 26 februari 2016

Cecilia Vasa - prinsessa och kapare på Östersjön

Vad är din bild av en vanlig pirat? En äventyrare med träben och en papegoja på axeln som bedrev sjöroveri i Västindien? En fattig somalisk fiskare som förlorat sitt levebröd och därför har tvingat slå sig på rånverksamhet till havs? I livrustkammaren på Stockholms slott hänger ett porträtt av en helt annan slags pirat: en kvinna i en dyrbar och rikt dekorerad klänning som bär flera praktfulla kedjor och guldörhängen : Cecilia Vasa, svensk prinsessa och Gustav Vasas andra dotter.


Vad en bra och spännande berättelse döljer sig bakom den här bilden, tänkte jag, när jag såg Cecilias porträtt på Livrustkammaren i januari 2016 , för utställningen 'Otroligt' specialt utrustad med en piratlapp. Jag bestämde att hennes händelserika liv skulle vara ett ämne för mitt nästa blogginlägg men jag upptäckte snabbt att det redan fanns en fantastisk bloggartikel om Cecilia: From sinful princess to pirate : meet Cecilia Vasa. Anna Belfrages text är lysande, väldigt informativ och skriven med en stor känsla för humor. Chapeau!

Innan jag börjar leta efter ett nytt ämne, vill jag uppmärksamma er på två bra källor:
  • För att lära sig mer om kapare och pirater i Nordeuropa titta på 'en bok en författare'. Lars Ericson Wolke berättar om sjöröveri och kapningar under tiden efter vikingarna .
  • Gustav Vasa hade fem döttrar: Katarina, Cecilia, Anna, Sofia och Elisabet. I 'Vasadöttrarna' berättar idéhistorikern Karin Tegenborg Falkdalen om prinsessornas liv, deras roller som bortgifta kungadöttrar, deras ekonomiska bekymmer och de politiska konflikter de var inblandade i. En fest för alla som älskar historia och spännande berättelser (även tillgänglig som e-bok).


2 kommentarer:

  1. Ett stort tack för din artikel. Jag ska också lyssna på programmet 'en bok en författare' för att lära lite mer om ämnet.
    Hejdå!
    Fop

    SvaraRadera