fredag 3 oktober 2014

En snögubbe i Afrika - Tingatinamålningar från Tanzania

En exceptionell mängd samtidskonst från Östafrika kan just nu beundras i Grassi Museum för etnologi i Leipzig. Utställningen "ein Schneemann im Quadrat" (en snögubbe i kvadrat) visar framför allt verk från museets egen kollektion. Förutom representativa verk av Tingatingamålningar visas också Makonde träskulpturer, målningar och tryck av internationellt kända artister samt Maix Mayers mixed-media-verk "En snögubbe i Afrika".

Tingatinga är en konststil i Tanzania med naivistiska målningar i klara och intensiva färger, som traditionellt gjorts med flera lager av cykelfärg på masonitskivor. Konststilen uppstod under slutet av 1960-talet i Dar es-Salaam och har sedan dess spridits inom Tanzania och till delar av övriga Östafrika, inte minst som en konst för försäljning till utländska turister. Den har sitt namn efter den tanzaniske konstnären Edward Tingatinga. Konstnärsstilen har gjort tanzanisk konst känd över hela världen och har fått stort genomslag i många länder, däribland i nordiska länder, Japan och Schweiz. Stilen är fortfarande populär och engagerar många konstnärer, idag organiserade i "Tingatinga Arts Cooperative Society Limited".


Edward Saidi Tingatinga
Edward Saidi Tingatinga föddes ca. 1937 i Namocheli (i dag kallat Nakapanya), i södra Tanzania, på gränsen till Moçambique i en självförsörjande bondefamilj som tillhörde makuafolket. Tingatinga gick fyra år i grundskolan på den katolska missionen i området Nandembo. På 1950-talet flyttade han till Tanga där han arbetade som grovarbetare vid en sisalodling, vidare till Dar es-Salaam, där han från 1959 arbetade som trädgårdsmästare hos den brittiske tjänstemannen George Pollack. När Pollack lämnade landet 1968 blev han tvungen att ta tillfälliga jobb, bland annat sålde han frukt och grönsaker, vävde mattor och dekorerade husfasader.

1968 började Tingatinga måla småskaliga tavlor i olika stilar. Hans fru tog över försäljning och utställning av tavlor framför "Morogoro Store" i Oysterbay. Trots att han snabbt sålde manga tavlor, behöll han sitt jobb som städare på Muhimbili-sjukhuset i Dar-Es-Salaam. Tingatinga lade grunden till sin stil genom att i stället för papper måla på masonitplattor. Han delade bitarna i knappt en halv kvadratmeter, 60x60 cm, stora bitar, och ritade teckningar, ofta föreställande djur, med cykellack. Han fick färgen huvudsakligen av verkstäder som hade färg över. På grund av cykellackens trögflytande konsistens och långa torktid måste bakgrunden målas först och därpå motivet. Runt år 1970 började skandinaviska biståndsarbetare få kännedom om hans bilder och föreningen Tan-Nordic Association hjälpte honom att vara med och ställa ut vid ett galleri i Dar es-Salaam mellan den 18 juni och 1 juli 1971. Med en gång blev han oväntat populär, och priset på hans bilder steg. 1972, några månader efter Tingatingas död - han sköts till döds 1972 under en poliskontroll i Dar es-Salaam - hölls ytterligare en utställning på Dar es-Salaams nationalmuseum. Hans bilder bidrog till att han blev en av de mer kända namnen i både tanzanisk och afrikansk konst.

Referenser:
Literatuur:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar